Kamis, 31 Januari 2013

Warong Pak Yeh

Saya tertarik dengan Blog bertitel Warong Pak Yeh karena blog ini memuat gagasan-gagasan tentang Revolusi Malaysia. Memang ini blog seorang Malaysia, sayang profil tidak diperlihatkan. Saya maklum sebab suara blog ini sangat lantang menyerang partai UMNO,partai penguasa saat Mahatir dan Ibrahim berkuasa.
Bukan hanya itu serangan-serangan tajam juga ditujukan pada para alim ulama, dan pemuka agama Islam yang seringkali mengeluarkan larangan atau mengharamkab banyak hal yang tidak ada hukumnya dalam Islam. Juga serangan banyak ditujukan kepada perawi hadist Bukhari dan Muslim yang lebih banyak menjadi dasar hukum ijmak para ulama dibandingkan dengan AlQuran.
Serangan terjadi pada hampir semua kebijakan yang merugikan bangsa Melayu seperti kebijakan ekonomi, swastanisasi semua sumberdaya, penggantian uang logam menjadi uang kertas. Kerjasama dengan bangsa barat dsb. Juga tentang budaya serta hukum. Pada dasarnya semua gagasan yang dituangkan adalah kecaman.
Saya melihat di sini ada agitasi.Ada upaya melalukan refolusi ke arah modernisasi yang berakar pada AlQuran. Saya suka membacanya walau tidak semua gagasan saya setuju.
Tetapi wawasan yang luas dan objektivitas ulasannya membuat saya terus ingin mengikuti tulisan itu.Warong Pak Yeh.

5 komentar:

  1. Terima kaseh Bapak Yukezaida, kerana sudi memberi review yang baik buat blog saya.
    Moga Malaysia dan Indonesia dapat menhidupkan obor2 revolusi dan menjadikan deen Melayu sebahai deen bansa yang di hormati dan di restui Allah Subhanalhtaala.

    BalasHapus
  2. Maaf Ibu.
    Saya terharu dengan fahaman minda anda. Ramai yang maseh ragu dengan haq/truth yang saya paparkan. Hanya Jauhari yang mengenali manikam. Maka respect saya pada Ibu.

    BalasHapus
  3. Terima kasih Pak Yeh, banyak kesamaan pikiran Anda dengan sebagian besar orang Islam di Indonesia. Banyak juga keadaan serupa yang Anda paparkan itu terjadi di Indonesia. Namun perjuangan untuk melawan itu hanya dilakukan dengan kekerasan dan teror. Sehingga malah menjadikan citra Islam Indonesia tidak baik.Harusnya dengan jalan revolusi damai yang didasari penguasaan ilmu pengetahuan.

    BalasHapus
  4. Ya benar. Kerana itu saya ada lakarkan Revolusi Organik (rujuk http://warongpakyeh.blogspot.com/2011/02/revolusi-organik.html dzn revolusi cara Evolusi (rujuk http://warongpakyeh.blogspot.com/2010/03/revolusi-cara-evolusi-aku-jadi-kami.html.
    Revolusi perang itu tidak bisa di jawat orang 3rd world kerana tiada technology
    sedemikian. Kejayaan Vietnam adalah kerana banruan Russia dan China.
    Yang saya maksudkan "ekonomi Islam" itu adalah "ekonomi tanpa riba" yang juga adalah fahaman Kristian old testament.

    BalasHapus